POKORENA PLANETA

Znanje je put do slobode. Sloboda nema alternativu.

Uništavamo naš obrazovni sistem: Srbija krupnim koracima grabi ka samouništenju

Ostavite komentar

zakljucati skole

Ministarstvo prosvete  planira da od školske 2014-2015. godine pređe na novi sistem finansiranja obrzovanja u Srbiji. Naime, tada bi trebalo da startuje sistem finansiranja po glavi učenika tj. per kapita. Šta to zapravo znači?

Srbija bi samu sebe unazadila jer bi se zatvorile mnoge škole i bio bi otpušten veliki broj prosvetnih radnika.  To je prosto tako jer u našoj zemlji ima  preko hiljadu škola koje imaju od 15 do 20 učenika, i po novom sistemu to više nije rentabilno te bi takve škole morale da se zatvore. Preko 90 % ovih škola je u centralnoj Srbiji. Deca iz udaljenijih seoskih sredina, ostala bi bez školovanja jer bi male seoske škole završile sa katancem na vratima a nove škole bile previše udaljene za svakodnenvno pohađanje nastave. Učitelji bi naravno ostali bez posla.

Postavlja se logično pitanje: zašto mi to sebi radimo? Zašto uništavamo svoj sistem obrazovanja i depismenjujemo Srbiju? Zato što Ministarstvo prosvete igra po muzici koju pušta Svetska banka. Finansiranje po glavi učenika (per capita) je osmislila upravo Svetska banka kako bi se drastično smanjio broj zaposlenih u obrazovanju u siromašnim zemljama. U našem okruženju ovaj sistem je dao poražavajuće rezultate.

U Bugarskoj je u drugoj godini primene oko 20 odsto učitelja završilo na ulici, a mnoge škole su zatvorene. Slično se desilo i u Rumuniji. Slovenija je odustala od takvog sistema jer je uvidela njegovu nelogičnost i neodrživost. U nekim zemljama bilo je još težih posledica. Gruzija i Jermenija su direktno prešli na „per capita“ sistem  pa se ceo obrazovni sistem urušio jer su urbane škole bile tako reći prerfinansirane a škole iz ruralnih sredina su doživele bankrot.

Svetska banka je jedna od tvorevina moćnih finansijskih struktura iz senke, kojom se oni služe za ostvarenje svojih ciljeva. Sistem finasiranja „per capita“ upravo je skrčkan u njihovoj kuhinji. On se prodaje kao moderan način finansiranja predfakultetskog školstva kojim se vrši bolje upravljanje sredstvima i fondovima, pravilnija raspodela sredstava i generalno unapređenje školstva. U realnosti , primenom „per capita“ sistema, postiže upravo suprotno. U većini zemalja u kojima je primenjen, sistem je doveo ili do urušavanja ili u najboljem slučaju- nije ništa posebno poboljšao. Ipak, on nekako dolazi u paketu sa pristupanjem novim finansijskih i drugim globalnim organizacijama. U zemljama OECD-a, „per capita“  finansiranje je standardna praksa.

Činjenica je da moćne snage stoje iza promocije i implementacije ovog katastrofalnog sistema koji ima za konačan cilj jeftino i loše obrzovanje  kao i što manji broj obrazovanih ljudi odnosno barem pismenih. Nikako ne smemo  dozvoliti zatvaranje škola u ruralnim sredinama naše zemlje. Takva praksa vodi u sigurnu propast.

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s